Direktlänk till inlägg 19 november 2012

min uppväxt, grunden till livet.

Av Linda Lindqvist - 19 november 2012 07:29

Godmorgon.


Sitter med morgonkaffet bredvid mig och en go liten nyvaken bebis som jollrar i soffan. Tänkte försöka få ner några rader, någonting jag legat och tänkt på inatt efter att ha plojt runt på facebook och läst mindre trevliga saker.



En uppväxt. Man kan jämföra det med att bygga hus.

Först görs grunden, plattformen. Den behöver vara stadig och stabil för att man sedan ska kunna börja bygget på ett hus. Man sätter igång ritar, bygger och formar sedan sitt hus som man vill ha det. Ibland kan det bli lite snett och fel, och då får man snällt fixa till det, ibland göra om och göra rätt. Allt eftersom man bygger så lär man sig.

När huset är färdigt så ska det inredas, man ska forma insidan av sitt hus så som man vill ha det. Man tröttnar ibland, köper nytt och gör om. Man möblerar, byter ut en lampa här och där, tapetserar om, gör om.

Men grunden, som är viktigast, som är det som gör att huset står stadigt - det är A&O.


Jag tänker tillbaka på min barndom, på min grund. Den grunden, den är stadig & utan sprickor!


Mina föräldrar har alltid satt mig och min syster i första rummet. Jag behövde aldrig lägga mig på kvällen med en klump i magen. Jag hade alltid en pappa som stoppade om mina fötter om kvällarna, läste en bok eller berättade en saga. Jag hade en mamma som kom och väckte mig på mornarna med ett leénde och en smekning över håret. Jag behövde aldrig oroa mig för att julafton skulle vara stökig och full av alkohol och fest. Det var aldrig fullt av högljudda människor hemma hos oss på kvällarna när vi skulle sova eller på helgerna då lördagsgodiset fanns på bordet. Mina dagar var fulla av trygghet, närhet och kärlek.


Jag har aldrig oroat mig över någonting. Undrade jag något så frågade jag, fick den hjälp jag behövde och allt stöd i världen. Jag visste att mina föräldrar alltid hade sin famn öppen och en hjälpande hand var alltid nära.


Min uppväxt är en uppväxt som jag vill ge till mina barn. En lugn och trygg miljö med föräldrar som alltid finns där, som stöttar och som alltid har en öppen famn. Jag vill ge mina barn den trygga känsla jag hade när jag var barn. Att kunna lägga sig i en varm säng i ett hem med lugn, inga höga röster och värme! Här förekommer ingen fest när barnen är hemma, inga påverkade och berusade människor får vistas här när mina barn är hemma. Mina föräldrar bråkade aldrig inför oss, aldrig någonsin. Det är något jag är väldigt tacksam över.


Jag ser tillbaka på min barndom och ler. Jag kunde inte fått det bättre!


Tack mamma & pappa - för allt ni givit oss och allt ni fortfarande ger oss.

Ni är dom bästa förebilderna som finns. Jag älskar er!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Lindqvist - 13 februari 2015 12:13

Jag har flyttat min blogg. Kika in på mitt nya place! :) www.nouw.se/lindapernilla ...

Av Linda Lindqvist - 12 februari 2015 20:35

Kommer inom kort flytta bloggen! Mer info kommer ^^ 1196666529 ...

Av Linda Lindqvist - 9 februari 2015 07:17

Godmorgon! Myser med min sjukling framför barnkanalen. Igårkväll kräktes han två gånger & jag slet fram handsprit och såg framför mig hur Matthias också skulle bli sjuk och att vi skulle behöva skjuta på att Hugo skulle komma hem pga smittan. Men ...

Av Linda Lindqvist - 8 februari 2015 19:43


Sjukstuga. Hög feber & spyor. Låt mitt lilla gryn bli frisk! ...

Av Linda Lindqvist - 5 februari 2015 11:45

Hej & hå.   Här hemma har mamman i familjen åkt på årets första dängförkylning. Kroppen orkar ingenting & iprenen flödar. Känns dock bra att det har brytit ut ordentligt så man slipper gå och vara smårisig i flera veckor. Snart är jag på G igen! ...

Skapa flashcards